Dieta antycellulitowa- jak walczyć z cellulitem

Małymi krokami daje o sobie znać nadchodzące lato. Za oknem z dnia na dzień robi się cieplej, więc coraz chętniej sięgamy po szorty, sukienki czy krótkie spódniczki. W tym czasie bardziej niż kiedykolwiek zwracamy również uwagę na nasz cellulit, który niejednokrotnie przyprawia nas o kompleksy. Czym jest cellulit, jak z nim walczyć, na czym polega dieta antycellulitowa? 

Czym jest cellulit

Cellulit to choroba tkanki podskórnej związana z upośledzeniem krążenia krwi, której efektem jest niedotlenienie tkanki. Dysfunkcje związane z przepływem krwi w bogatej w tłuszcz tkance podskórnej powodują utrudnione spalanie tłuszczu, usuwanie produktów przemiany materii a także toksyn. W związku z tym w tkance pozostają nieusunięte toksyczne resztki i woda, dochodzi do obrzęku a z czasem do stopniowego włóknienia tkanki co w efekcie powoduje widoczne na skórze wgłębienia i wypukłości zwane pomarańczową skórką. Powstawanie cellulitu może być związane z hormonami, genami a także  stylem życia.

Hormony

Cellulit niestety w największym stopniu dotyczy kobiet co związane jest z żeńskimi hormonami płciowymi- estrogenami. Wpływają one na rozszerzenie naczyń krwionośnych, obrzęk oraz gromadzenie tłuszczu i toksyn w komórkach tłuszczowych. Największe zmiany w ciele kobiety a tym samym duże ryzyko pojawienia się cellulitu zachodzą podczas tzw. „burzy hormonów” związanej np. z ciążą, dojrzewaniem, menopauzą czy w trakcie stosowania terapii hormonalnej.

Geny

Geny warunkują predyspozycje do gromadzenia tkanki tłuszczowej jak również produkcji receptorów wiążących tłuszcz na komórkach tłuszczowych, które odpowiadają za skłonności do powstawania cellulitu. Warto wspomnieć iż komórki tłuszczowe czyli adipocyty pomimo skutecznej diety redukcyjnej nie znikają całkowicie z tkanki podskórnej. Podczas redukcji masy ciała stopniowo uwalniają nagromadzony tłuszcz, jednak nie znikają całkowicie (adipocyty pozostają w tkance podskórnej puste). Stąd też osoby z nadwagą, które zredukowały ilość tkanki tłuszczowej są bardziej podatne na ponowne tycie, a utrzymanie osiągniętych rezultatów wymaga większej samodyscypliny.

Styl życia

Otyłość, alkohol, nikotyna, siedzący tryb życia, stres, częste chodzenie w szpilkach i butach na obcasie to tylko niektóre elementy wpływające na powstawanie cellulitu. Istotne znaczenie ma także dieta obfitująca w sól, tłuszcz, węglowodany proste, wysoko przetworzoną żywność.

Jak walczyć z cellulitem?

  • Przede wszystkim aktywnie! Zacznij uprawiać sport, bieganie, pływanie, zajęcia fitness, dobierz odpowiednią formę aktywności fizycznej do swoich możliwości oraz stanu zdrowia.

  • Wprowadź gotowanie na parze, pieczenie w folii aluminiowej, rękawie czy naczyniu żaroodpornym. Zrezygnuj z panierowania i smażenia w głębokim tłuszczu.
  • Korzystaj z tłuszczu roślinnego zamiast zwierzęcego.
  • Wybieraj chude mięsa, odkrawaj widoczny tłuszcz z wędlin czy mięs. W zmaganiach z cellulitem dobrze jest wybierać mięsa z ekologicznych hodowli, w których nie stosuje się hormonów. Wybieraj chudą polędwicę wołową, królika, drób ekologiczny, ryby atlantyckie (dzikie).
  • Unikaj fast foodów, mocno przetworzonej żywności bogatej w konserwanty, sól, barwniki, emulgatory, które powodują odkładanie toksyn w organizmie.
  • Rezygnuj z parówek, kupnych pasztetów, serów topionych, pleśniowych, zup typu instant, sosów z proszku, chipsów, gotowych dań mrożonych, kupnych słodyczy, słodkich napojów czy soków zagęszczonych.
  • Zwiększ ilość wypijanej wody w ciągu dnia.

  • Wybieraj węglowodany złożone bogate w błonnik, jak najmniej oczyszczone. Wprowadź do swojej diety kasze, brązowy i dziki ryż, ciemne makarony i mąki. Całkowicie odstaw białe mąki i pieczywo. Większa zawartość błonnika w diecie usprawni metabolizm i pracę jelit a także wspomoże oczyszczanie organizmu. Pamiętaj jednak że błonnik lubi wodę, pij ok. 2 l wody dziennie!

 

  • Stosuj jak najwięcej świeżych warzyw, owoców i świeżo wyciskanych soków.

  • Ogranicz spożycie soli, która powoduje zatrzymanie wody w organizmie.
  • Pij herbaty ziołowe, zielone, białe, odstaw mocną kawę i herbatę.

Dieta antycellulitowa jest bardzo zbliżona do zasad zdrowego odżywiania zatem powyższe zasady pomogą w walce z cellulitem jak również zbędnymi kilogramami.

 

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *